Bent u tegen innovatie?

Zet dan een innovatie-afdeling op!

In4care vzw, Bart

Triest word ik er van! Tienduizenden euro's besteed aan aparte innovatie-afdelingen (of 'Digitale afdelingen' of 'Chief Digital Officers'). U kent ze wel, zulke initiatieven die ergens op de campus een kantoortje hebben, bemand door evangelisten, van waaruit de ganse organisatie volledig vernieuwd zal worden. De CEO en de Raad van Bestuur waren er op een gegeven moment van overtuigd dat de organisatie zich dringend moest wapenen met nieuwe technologieën en de oprichting van een nieuwe aparte afdeling was het antwoord. 

In de innovatie-afdeling wordt heel hard gewerkt én gevochten tegen de gevestigde orde.. De meeste energie van de afdeling wordt besteed aan speculatie, plannen en fancy powerpoints over hoe de ideale wereld eruit zou kunnen zien. 

Maar na een paar jaar sterft de afdeling een stille dood. Het team is uitgeblust wegens onbegrip, de CEO en Raad van Bestuur zien géén resultaten en op de werkvloer wordt de afdeling beschouwd als een verzameling fantasten.

Daar waar het concept van de innovatieafdeling op zich goed is, laat de uitvoering vaak veel te wensen over.


Wat loopt er dan zoal mis tijdens de uitvoering?

- De innovatieafdeling werkt apart in de zin van 'geïsoleerd'. 

- Elk initiatief wordt op de innovatieafdeling bedacht en van daaruit uitgerold naar de organisatie.

- Het belangrijkste doel is om nieuwe technologie te brengen.

- CEO en/of Raad van Bestuur zijn niet écht overtuigd van het nut van de innovatie-afdeling en zijn vaak angstig voor de mogelijke resultaten en gevolgen. Wat er binnen de afdeling gebeurt, wordt ‘gedoogd’ in haar geïsoleerde toestand, zonder enthousiasme.

- Bij de oprichting van de afdeling werd de briefing/communicatie naar de werkvloer (als die er al is) doorspekt met -liefst Engelstalige- zakelijke, marketing- en technologische termen.

- Patiënten en patiëntenvereniging(en) werden niet geïnformeerd over de oprichting van de afdeling. Het werd niet nuttig geacht om hen hierbij te betrekken.


Zijn nu al zulke initiatieven per definitie ten dode opgeschreven ? 

Helemaal niet! Zoals reeds aangehaald is het concept op zich goed, maar is het van cruciaal belang dat het goed wordt geïmplementeerd (Uitvoering is alles!). Voornaamste advies hieromtrent is dat het initiatief geborgd wordt in alle geledingen van de organisatie. Daar waar het enerzijds verstandig is de expertise te bundelen in een aparte afdeling, mag ‘innovatie’ anderzijds géén afzonderlijke unit zijn die afgesloten werkt van de organisatie. Iedereen moet mee op de (innovatie-)bus!

De nauwe betrokkenheid van de mensen op de werkvloer (uiteraard inclusief patiënten + mantelzorgers) én harde garanties van het management dat de in de toekomst ontwikkelde bevindingen en initiatieven volledig worden ondersteund zijn de bouwstenen voor een dynamisch en succesvol innovatiebeleid.

Gelijktijdig focussen op de (innovatie-)beweging van onder naar boven en de beweging van boven naar beneden is het recept voor successen. De focus op 'iets in het midden' als toekomstige bron van innovatie is het recept voor een ramp.